De tweede dag in de jungle

6 augustus 2016 - Suriname River, Suriname

De tweede dag in de diepe,diepe jungle ,
Vandaag gaan wij naar een eilandje, nog dieper de jungle in. Er zal daar een soort dakkapellen gemaakt worden voor ons, zo begrijp ik, inclusief hangmatten, zodat ook wij daar in de ongerepte natuur kunnen hangmateren. Voor ons een nieuw weerwoord, echter hier een heel normaal woord.
Rond half zeven in de ochtend werd er een thermoskan met heet water op een plateautje buiten de lodge gezet. In de kamer staat een bakje met een kopje, oploskoffie, koekjes etc. Zo kan je zelf een kopje koffie maken.ik een kopje thee. En dan heerlijk genieten van de jungle geluiden, en diverse vogels spotten. Papegaaitjes en ander tropisch gebeuren vliegen af en aan.
Om 8.00 uur werden wij bij het ontbijt verwacht. Lekkere warme broodjes met knakworsten. Wij moesten stevig ontbijten, zo werd er gezegd, aangezien wij een flinke bootreis voor de boeg hadden. Na het ontbijt zag je dat alles in de boot geladen werd. Nu wij als passagiers allemaal een een zwemvest aan en hoppa ook in de boot. Op naar een nieuw avontuur, en wat voor avontuur, zou in de middag blijken. Maar eerst het ochtendprogramma. Na weer een adembenemend mooie tocht over de rivier van ongeveer 1 uur en 15 minuten kwamen wij bij een enorme stroomversnelling aan. Ons werd gevraagd om allemaal naar het midden op de schuiven. Op hoop van zegen......... Maar goed wij met onze raftervaringen wisten wel dat het goed zou komen. Nadat wij door de versnelling heen waren gemanoeuvreerd kwamen wij aan bij een idyllisch plekje. Hier werd door het personeel in no time een soort dagverblijf gecreëerd . De tafel werd gedekt, de drinkcontainers neergezet, cake etc, hangmatten werden opgehangen. Alles om de dag door te komen. Fantastisch! Nadat alles geïnstalleerd was, zijn wij een Nike gaan maken in de jungle . Er moest letterlijk een baan gekapt worden. Vele soorten, planten, vogels, vlinders en vogels gespot, waaronder weer ara's. Maar wee r niet op de camera vast kunnen leggen, jammer!
Jeffrey bleef achter om te vissen. Hij heeft er in totaal 8 gevangen, waaronder een immens grote. De gids had aan Jeffrey gevraagd of zij ze in de avond naar iemand in het dorp konden brengen, die echt nauwelijks eten had. Natuurlijk, super idee! Niet wetende dat er in de avond geen tijd meer was, maar dan loop ik op mijn verhaal uit, moet ik niet doen.
Na de hike stond er een heus bbq buffet klaar. Zelf gemaakte zoete, aardappelpatat, salade en een kippenbout of vleugel.
Het was heerlijk. De maag was goed gevuld, om in de boot te stappen. Op weg naar een prachtige stroomversnelling . Hierin konden wij allemaal gegaan zitten. Het kon dienen als een soort rugmassage. De gidsen hielden ons in de gaten, zodat wij niet door de versnelling werden meegezogen!
Aansluitend werd er een stukje draad aan een ieder aangeboden met een haak er aan. Je kon nu ongeveer een half uurtje vanuit de boot vissen. In de andere boot was er iemand die een vis gevangen heeft. Het was een kleintje!
Na de enorme vangst terug naar het plekje. Wij zouden in de eerste instantie rond 17.00 uur terug gaan naar het resort, echter nadat wij alle spullen opgeruimd hadden gingen wij rond 16.30 uur de terug reis aanvaarden. Ons werd verteld dat er bij een bepaalde stroomversnelling een aantal passagiers uit de beiden boten moesten stappen, om zo de kans te vergroten dat de boten stroomopwaarts over de rotsen kwamen. Er werden een aantal mensen uitgezet, op een rots geplaatst, met de bagage erbij, in de hoop dat wij snel weer konden instappen, zodra de boten boven waren. De ene boot ging snel, echter de andere duurde maar en duurde maar. Het werd later en later. Op zich niet erg, maar de duisternis begon in te vallen..daar stonden 20 toeristen op een paar rotsen met bagage, zonder gids, midden in de jungle. Zonder gids, omdat hij met 3 anderen een oplossing probeerde te bedenken om die ene boot naar boven te krijgen. Op de normale manier zou het niet gaan lukken. Na koortsachtig overleg, gingen zij een alternatief bedenken en proberen uit te voeren. Zij zouden hem proberen te trekken. In de verte konden wij het gade slaan. Net voor de duisternis in viel lukte het ze dan toch! Dit was rond half zeven. Menigeen in groep dacht al dat wij onverwachts en onvoorbereid een nacht of op de rots of in de jungle moest gaan doorbrengen. Nu nog terug varen. Stroomopwaarts vaart het beduidend minder snel in vergelijk met stroomafwaarts . Het werd koud en klam en donker in de boot. Uiteindelijk waren wij pas rond 20.00 uur " thuis" .
Het was een extra avontuur, wat iedereen uit de groep niet snel zal vergeten. Achteraf hoorden wij de oorzaak, waarom de boot de stroomversnelling niet kon nemen. De indianen hadden een buitenboord motor gehuurd met een te klein vermogen. En de indianen wilden niet dat de toeristen mee hielpen om de boot te trekken, aangezien het te gevaarlijk is meegesleurd te worden door het kolkende water.
Wat verlaat een lekker diner gekregen. Alsof het nog niet avontuurlijk genoeg was, zijn wij na het diner nog op pad gegaan, om zwemmende krokodillen te spotten. Geen gezien! Het is te hoog water( einde van het regenseizoen

1. Jacqueline:
    7 augustus 2016
    Ik zit te smullen van jullie spannende avonturen.Jullie doen ect allemaal dingen die ik nooit zou durven.
    Het lijkt mij echt geweldig en Suriname staat ook nog op mijn lijstje om naartoe te gaan.
    Nog heel veel plezier van jullie mooie reis.