De derde dag in de jungle

6 augustus 2016 - Suriname River, Suriname

De derde dag in de jungle, donderdag 3 augustus.
Afgelopen nacht werd gekenmerkt door enorme storm met regen- en onweersbuien. Lieve help wat ging het te keer. Nu beseffen wij wel dat de lodge maar hele dunnen wondjes heeft, waardoor het ook allemaal erger lijkt. Echter alle kleding etc was van de veranda afgeblazen, en alles maar dan ook alles was enorm nat geworden door de regen. In de sportschoenen stond zelfs een plas water.
Vanochtend wederom kunnen opstarten met een kopje koffie en een kopje thee. Heerlijk genietend van alle vogel en jungle geluiden. Rond 8.00 uur ontbijt. Wij moeten ons aan een strak tijdschema houden van de gids/ kapitein. Na het ontbijt zijn Jeffrey en Han apart met de bootsman gaan vissen op grotere vissen, en de groep is naar de overkant van de rivier gebracht om les te krijgen in de verschillende genezingsmogelijkheden, die verschillende bomen en planten in de jungle kunnen hebben. Zo kan je uit een bepaalde bast van een boom een soort alcohol winnen, zodat dit als eerste ontsmetting kan dienen bij een wond. Uit een andere bast kan weer betadine gehaald worden. Uit weer een ander een middel tegen malaria! Ga zo maar door, voor mij wel interessant. De gids nam aan het eind een stuk wortel mee, wat goed zou zijn tegen ontstekingen van het oog.  Hij had dit in aan zijn oma beloofd om mee temen. Dus dit aan het eind van de tocht even met de boot langs gebracht. Extra boottochtje, oma blij!
Rond 13.00 kwamen ook Jeffrey en Han terug van het vissen. Jeffrey had er zelfs 1 van 44 cm gevangen. Jemig wat een beest. Direct door gebracht naar de moeder die het arm heeft. Alleen als gezin met de gids er naar toe gelopen. Over het vliegveld, langs de basisschool, over de " snelweg" van palumeu gelopen. Ergens achter aan staat er iets wat op een overkapping lijkt met keukenapparatuur, dat is die mevrouw haar huis. Bij haar de vissenafgegeven. Zij was er erg blij mee. Daarna lekker gegeten.
Na het eten hadden wij tijd om vrij te besteden. Zelf lees ik dan wat, maar Dommel al snel in. Jeffrey en Han vissen wat op kleine visjes.
Om 16.00 uur hadden wij afgesproken om in het dorp de verjaardag van een jongetje te gaan vieren. De jongen werd 1 jaar en aangezien er in ons gezelschap ook iemand jarig was, werd het dubbelfeest.
Eenmaal daar aangekomen stond de muziek aan, en werd er door de mannen casavebier gedronken. De kinderen speelden wat met elkaar. Wij werden voorgesteld aan de kapitein en zijn vrouw. Hij sprak geen woord Nederlands danwel Engels. Hij zat er ook vrij geïsoleerd .
Op een gegeven moment is er door ons gevraagd om de muziek zacht te draaien en gingen wij lang zal hij leven in het Nederlands, Surinaams en creools zingen, erg leuk. Iemand had vouwblaadjes meegenomen waarmee de kinderen elkaar vliegtuigjes leerden vouwen.er vond echt een mengelmoes van de indianen en de Nederlanders plaats. Op een gegeven moment danste ik met een indiaan op het zelf gezongen " tulpen uit Amsterdam". Wie had dat ooit gedacht, ik in de verre jungle. Ook gingen wij een kringetje maken met veel kinderen........
Die kinderen waren overigens allemaal stuk voor stuk om op te vreten...........ik zal er een paar foto's van hen bijvoegen.
Na het feestje weer huiswaarts gegaan. Han en ik hebben daar een lekker wijntje gedronken, en Jeffrey ging hangmateren.
Na het avondeten werd er nog een kampvuur ontstoken. Ook dat gaat volgens andere maatstaven als dat dit in Nederland gebeurt. Er wordt gewoon een jerrycan met benzine gebruikt om steeds het vuur groter te laten worden. Je houdt je hart vast. Rond 22.00 zijn Han en ik naar ons mandje gegaan. Jeffrey wilde nog even blijven. Onderweg naar onze lodge kom je dan veel enorme grote padden tegen.
Morgen is onze laatste ochtend hier. Rond lunchtijd zullen wij weer terug gaan vliegen naar Paramaribo.