Donderdag 3 augustus

4 augustus 2017 - Trinidad, Cuba

Goedemorgen of goedenavond ,

Ik weet niet wanneer ik dit reisverslag kan plaatsen. De voorgaande twee is tot nu toe niet gelukt. Hopelijk hebben wij in Varadero betere WIFI . Hier in Trinidad is het erg slecht. In dit stadje heb je 2 pleintjes waar je de WIFI kan gebruiken. Locals en toeristen moeten daar gebruik van maken, vaak zonder succes. De beste kans is in de ochtend voor Cubaanse tijd.

Vanochtend vroeg uit de veren, om kwart voor negen werden wij verwacht bij een excursie. Wij zouden een bici tour door Trinidad gaan meemaken. Wat was dit leuk. Twee en half uur door Trinidad op zo een duofiets, en dan gereden worden. Ongeveer 5 triofietsen onder begeleiding van een Engels sprekende gids. De gids deed ook zijn best om Nederlands te spreken. Hij vertelde veel over hoe de Cubanen leefden, en dan vooral in het oude Trinidad. Wij hebben er veel van opgestoken. Ook nu kwamen wij tot de conclusie dat wij vandaag enorm terug in de tijd geweest zijn. De Cubaanse families kunnen/mogen maar 1 x in de maand de dagelijkse levensbehoefte kopen in een bepaalde winkel. Zij hebben daarvoor bonnenboekjes. Alles wordt eerst in afgepaste hoeveelheden gegeven en afgetekend. Bepaalde kraampjes verkopen hun waar alleen aan hotels, restaurants en of eigenaar van de diverse casa's. Niet voor de Cubanen. Soms is het zo gênant om hier dan zo te lopen. Maar goed aan de andere kant wordt ook steeds gezegd dat het toerisme de grootste bron van inkomsten is. Het heeft suikerriet van de eerste plaats afgestoten. Juist door het toerisme lijkt er steeds meer welvaart te komen , ook voor de gewone en of de gemiddelde inwoner. Te denken valt aan de vissers, diverse boeren, taxichauffeurs, schoenpoetsers, jeugd die de Engelse taal door de toeristen meer eigen maken etc. etc. Onderweg vertelde de gids veel over het verval van de suikerriet, het onderwijs en vermaak in Trinidad. Hij kon ook alle vragen die je nog had, beantwoorden.

Als laatste nam de gids ons mee naar een prachtig uitzichtpunt.

Na de toer nog even wat gedronken, met een ander Nederlands gezin. Nadat wij afscheid van elkaar genomen hebben, zijn wij eerst wat afkoeling gaan zoeken op onze kamer, heerlijk met airco. De Cubanen klagen ook dagelijks dat het veel te heet is!

In de middag wederom met een oude auto/ taxi naar een visplek laten brengen. Dit keer wilden de mannen het in de haven van Trinidad proberen. Daar aangekomen moesten wij eerst officieel toestemming krijgen. In de eerste instantie werd nee gezegd, maar tien zij de meegebrachte spullen zagen, gaf de havenmeester toestemming. Het eerste half uur werd er niets gevangen. De ham die wij eerder hiervoor op een tosti hadden afgehaald bleek te dun te zijn. Het viel in het water van de haakjes af. Dan maar met nepvisjes. Jeffrey had er al snel een echte barracuda mee gevangen. Deze konden zij versnijden om als aas te gebruiken. Nou dat hebben wij geweten. Jeumig! De 1 voor de andere vis kwam nu aan de haak. Han had op een gegeven moment de eerste echte grote aan de haak geslagen! Maar zijn draad bleek te dun . Alles brak. Ja hoor even later Jeffrey in de bocht. De eerste verspeelde hij. Echter de tweede, kwam op de kant. Een echte tarpon van wel 89 cm. Veel mannen in de haven kwamen op het gevecht af, en wilde Jeffrey helpen, aangezien hij geen visnet mee had. Speelde ook mee dat iemand hem graag meenam om op te gaan eten.  In Trinidad bij het eettentje oogstte Jeffrey veel lof, toen hij een foto er van liet zien.

Na dit avontuur, kwam de chauffeur ons weer oppikken, zoals hij had afgesproken. Hij zelfs tussendoor even naar ons gekomen om te zeggen dat het misschien een kwartiertje later zou worden! Waar maak je dat mee? Niet in Nederland.

Vanavond weer lekker gegeten! Nu moe, maar voldaan op bed even het blog schrijven. Morgen weer vroeg opstaan, om verder te reizen naar Varadero!

1. Astrid:
    5 augustus 2017
    Mooie belevenissen Joost, jullie maken mooie herinneringen.....
    Geniet nog even! X groetjes ook aan de mannen