Twaalfde reisverslag, offers maken in het waterpaleis

17 augustus 2014

Beste allemaal,
Vanochtend werden wij wakker gemaakt door de golfslag van de oceaan, voor onze deur. Hoe vreemd is dat? Je denkt dat het de wind is…….
Nog een decadent detail, de koffie en thee was inmiddels op onze veranda gezet! Een goed begin van de drukke dag, zullen wij maar zeggen. Na het ontbijt vertrokken wij met de chauffeur, die vandaag Kommang heette, richting het waterpaleis. Er zijn maar een paar namen op Bali voor de jongens in het gezin,. Ben je de oudste zoon, dan is je eerste naam Putu, ben de tweede in de rij, dan heb je als eerste naam Maddie, de derde zoon Kommang, en als vierde is nu je eerste naam Katut! De vijfde naam ben ik vergeten.

De chauffeur gaf direct aan, dat wij het moesten aangeven wanneer wij voor een fotostop, de auto stil wilde hebben staan. Daar hebben wij diverse malen gebruik van gemaakt. De prachtigste rijstvelden kwamen wij tegen.
Ook werden wij wederom geconfronteerd met de armoede op dit eiland. Vrouwen die hun wasgoed moesten wassen in de rivier, of even verderop dat men zich moest wassen in dezelfde rivier.

Overigens is het vandaag een nationale feestdag in Indonesië. 17 augustus is onafhankelijkheidsdag. In de brochures wordt aangegeven dat iedereen vrij is. Niets is echter minder waar. De scholieren, het leger en iedereen die bij de overheid werkt is vrij. De ” gewone man” werkt gewoon. Zo is ons door de chauffeur verteld.

Eenmaal bij het waterpaleis werden wij overgedragen aan een andere gids. Deze was traditioneel gekleed. Hij vertelde ons veel over het waterpaleis. Ons werd gevraagd of wij eerst wilden zwemmen of het andere eerst. Wij wisten niet wat het andere was. Maar goed gekozen voor het andere iets. En dat was……..jawel. Wij gingen verkleden! Jeffrey, en Han een sarong om en een hoofdband( udeng)met de nodige bloemen, en ook ik kreeg een sarong, met een strik, en wat bloemen achter mijn oor.
[image]

Na de gebruikelijke foto’s die de gids van ons nam, werden wij uitgenodigd om op een matje in kleermakers zit te komen zitten. Hier kregen wij eerst de theorie achter de offers, alvorens wij creatief aan de slag gingen.
[image]

Wij hebben wel 30 offers bakjes gemaakt, en ook een bamboemandje en en rijstmandje leren maken. Het was wel duidelijk Han was de meest creatieve onder ons. Hij kon alles maken onder begeleiding, daar waar ik al snel van de omgeving genoot. Na het volgens de rituelen vullen van de offer bakjes, kwam het echte werk zeg maar. Het offeren zelf. Ook dit ging met vele rituelen Zoals het water laten drinken, wat op je ” gegooid” was. Het drogen van de handen in de wierook lucht. En ook was onze begeleider daadwerkelijk aan het bidden, tot grote hilariteit van Jeffrey. Als laatste kregen wij op diverse plekken in ons gezicht rijst geplakt. Ik moest Jeffrey en Han niet aankijken want anders……..
Han en Jeffrey konden nog hun diverse bloemetjes in hun Udeng steken, daar waar ik alles in mijn haar moest doen. Lastig, hihihi. Goed, na dit ritueel mochten wij onze kleden afdoen. Wij namen afscheid van de gids, en zijn toen gaan zwemmen in het koude water in 1 van de zwembaden van het waterpaleis! Koud!!!!!!!!!
Aansluitend stond er voor ons een super lunch klaar. Bij het boeken van deze reis, vroeg het reisbureau of er nog allergieën voorkwamen. Natuurlijk had ik doorgegeven dat ik niet tegen garnalen kan. Laten zij in het park nu direct vragen wie van ons de garnalenallergie heeft. Hoezo goed geregeld!!!!!! Overigens vinden wij tot nu toe, echt alles, maar dan ook alles perfect geregeld door Balikids / Riksjatravel Nederland!
Een foto van de lunch heb ik helaas niet op de i pad.

Nadat wij vol gegeten waren zijn wij terug naar ons hotel gebracht. Lekker wat gesnorkeld wat een prachtige vissen zwemmen hier, en Jeffrey en Han hebben voor een inwoner van hier een maaltje vis gevangen in de oceaan!
[image]

Vanavond weer redelijk vroeg naar bed, om onze reis morgen weer te vervolgen naar Ubud. Wij gaan dus weer het binnenland in voor een dag of 4. Even wat langer daar, om even op adem te komen, alhoewel wij daar ook al vele excursies geboekt hebben hihihi.