Dertiende reisverslag, op de trappers door de sawa’s

18 augustus 2014

Goedemiddag allemaal,

Vandaag een wisselslag gehad. Rond 10.00 opgepikt door weer een alleraardigst chauffeur, Guzman, met een enorm luxe busje. Het leek het vliegtuig wel. Schermpjes in de hoofdsteunen, en een uitklaptafeltje en armleuning. Prima reizen zo! Het zou voor een rit van ongeveer 21/2uur zijn. De trip voerde ons weer door de rijstvelden, bergen en de jungle. Na ongeveer een uur gereden te hebben, vroeg de chauffeur of Han Luak koffie wilde drinken. Dat is koffie gemaakt door de ontlasting van een speciaal daarvoor gehouden marterachtige. Daar had Han wel oren naar. Hierop bracht hij ons naar een schattig locatie waar wij van alles konden proeven. Verschillende soorten koffie, thee en kruiden. Een wat uitgebreidere koffieplantage. Erg leuk opgezet. Ook Jeffrey en ik hebben verschillende koffie getest. Jeffrey zelfs de luakkoffie. Helaas hiervan geen foto met de i pad gemaakt. Wel dat hij en ik een andere koffie dronken, die met chocoladesmaak!
[image]
Die koffie hebben wij zelfs aangeschaft. Aan het einde was een kleine shop waar je al de producten kon kopen. Naast deze kleine plantage was er en soort van commune. Zij vroegen een donatie, en hierop werden wij dan rondgeleid door een gids in deze leefgemeenschap. Het leek bijna op een sekte, zo mocht je niet met iemand trouwen buiten deze gemeenschap, en zij waren in alles zelfredzaam! Bijzonder!
Vanmiddag moesten zij toevallig een boom omtrekken, Han en Jeffrey natuurlijk meehelpen.

[image]
Na ook natuurlijk hier een mooie sarong gekocht te Herben vertrokken wij weer richting ubud. Vanaf nu was het erg druk op de wegen. Weer een crematieplechtigheid, bijna dagelijks hebben wij dit nu meegemaakt. Het wordt bijna gewoon! Wat wel bijzonder was dat wij op een snelweg gereden hebben. De chauffeur vertelde dat dit 1 van de twee highways was. 2 x2 baans. Langs de snelweg leek de natuur ook vlakker. Eenmaal weer van snelweg af, kwam het authentieke Balinese landschap weer in zicht. Rijstvelden, palmbomen, bananenpalmen en laag groeiende pindaplanten! Daarnaast toch ook weer een aantal apen langs de kant gezien. Dat blijft toch wel bijzonder.
De chauffeur was zo vriendelijk om onderweg een trip naar de olifanten te regelen voor ons.

In ons hotel aangekomen werden wij weer welkom geheten met een welkomscocktail, alvorens wij naar de kamer gebracht werden. De kamer die wij nu hebben, lijkt wel de bruidsuiker, wat een enorm grote kamer. Jeffrey dacht dat dat deze badkamer, dezelfde oppervlakte als onze bovenverdieping aan de Lodewijk van Deijssellaan. Han heeft het uitgemeten, en het is zo. De tuinkamers waren volgeboekt, vandaar dat zij de kamer kosteloos opgewaardeerd hadden. Enorm balkon met een prachtig uitzicht over de vallei,en ook waar je het mooiste concert door kikkers en krekels kan horen. Het is wel minder knus, maar ons hoor je niet klagen, hihihi.
In de middag even met de taxi Nasr Ubud laten brengen. Voor het eerst zijn wij een beetje in de maling genomen, maar goed de schade valt erg mee. Teveel betalen voor een te kort stukje. Doen wij volgende keer anders!
Direct op aanraden van Rita en Koos gereserveerd voor de babi guling bij ibu oka! Ik vertelde dat men in Nederland gesproken had over deze zaak, moesten wij direct met de eigenaresse op de foto! Lachen hoor. Daarna over de markt gelopen waar Jeffrey vol trots het spel van afdingen door heeft!
Nu nog even het blog schrijven om vervolgens moe maar voldaan het hele grote bed in te stappen.
[image]

Morgen worden wij alweer vroeg opgepikt voor het volgende avontuur