Tiende reisverslag, rust aan de dolfijnkust

15 augustus 2014

Goedemorgen allemaal,

Jeffrey zei het vanochtend vroeg doeltreffend, ” raar hoor man, Hen onze buurman uit Hillegom, moet waarschijnlijk nog naar bed gaan, terwijl wij alweer opstaan”. De wekker stond dan ook om 5.20 uur. Menigeen van jullie zouden denken en misschien wel hardop zeggen dat wij stapel zijn. Maar wanneer je hier dolfijnen wilt spotten moet je er vroeg op uit! Nog voor dat de zon op was, hoorden wij al geklop op de deur, om mee te gaan. Jeffrey op de scooter achterop, en Han en ik wandelen er achter aan. De dolfijnenjager, maakte zijn boot klaar, om snel uit te kunnen varen. Een houten bootje, waar je achterelkaar in zat. Jeffrey voorop. De buitenboordmotoren hebben meer iets weg van grasmaaimachinemotoren.
Het eerste half uur genoten wij alledrie van de adembenemende zonsopgang! Echt oosters! Ook kwamen er steeds meer bootjes te voorschijn. Joh wat veel! Na een half uurtje……..jawel de eerste school dolfijnen! Schitterend. De 1 zwom rustig en de ander maakte sprongen. Dit bleek het begin te zijn van vele dolfijnen te kunnen spotten. De dolfijnen zwommen vlak langs onze boot, steeds maar weer. Echter wanneer er dolfijnen werden gespot, kwamen de andere bootjes als bijen op honing, erop af. Het leek wel alsof iedereen er op aan het jagen was. Na anderhalf uur gingen er heel veel bootjes al naar de kant. De bootsman vertelde nog wat langer op het water te blijven! Dit was echt een cadeau! Joh, ze sprongen links en rechts om onze oren, zwommen met de boot mee, of iets voor de boot uit! Echt top! 1 feest! Na ongeveer 2 1/2 uur rustig terug gevaren. Ook nog mooie vissen en ander onderwatergebeuren kunnen zien, door zulk helder water voeren wij. Op een gegeven moment raakte wij ook wat koraal aan, zo ondiep langen wij. Rond 9 uur zaten wij aan een heerlijk ontbijtje, alweer een avontuur verder, en dan moet de dag feitelijk nog beginnen!

Jeffrey en Han na dit avontuur even gevist in de zee, en jawel ook nog iets gevangen. Ik even het begin van het verslag van vandaag geschreven. In de middag zijn wij op eigen houtje een excursie gaan ondernemen. Taxi geregeld, en ons laten brengen naar een prachtige tempel.
[image]
Mooi hoor! Allemaal een sarong aan. Voor Jeffrey voelde de jurk erg onwennig, hihi.
Hierna gevraagd om ons naar de Holy hot springs te laten brengen. Dat zijn 3 warm water bronnen. De weg ernaar toe, was een belevenis op zich. Wij kwamen terecht in een aaneenschakeling van festivalgangers. Er lopen diverse groepen marcherend en liederen zingend over straat. Dit alles ter voorbereiding op onafhabkelijkheidsdag van aankomende zondag. Er liepen een honderdtal marsgroepen. Zij werden aangemoedigd door mensen langs de straat. Achter elke groep war mannen op scooters met grote vlaggen. Ik vond het wat angstaanjagend overkomen. De auto kon op een gegeven moment niet voor of achteruit. Er werd ook op onze auto geklopt. Gelukkig dat er op een gegeven toch een plek was waar de politie het verkeer ging regelen. Enfin eenmaal bij de hot springs, zagen wij pas echt goed, wat voor een toeristische attractie dit was. Veel kraampjes, waar je handdoeken, sarongs en andere souvenirs kon kopen. Jeffrey zag op een gegeven moment een klein jongetje met een t shirt met van Persie erop. Jeffrey gaf hem een ballon en een lolly. Hierop kwamen een tiental kinderen naar ons toe die dit ook wilde. Zelfs volwassen vrouwen kwamen vragen of zij ook een ballon mochten hebben……..
De hot springs waren echt hot. Het water zag er groen uit. Enfin een must van Bali, zo hebben wij ons laten vertellen. De terugweg was om dezelfde reden dan de heenweg een ware belevenis. In de avond nog lekker gegeten bij Apple warung, en de eerste souvenirs gekocht, waar Jeffrey en Han het ” spel van het afdingen” goed opgepikt hadden! Het is nu rond 20.45, wij gaan moe maar voldaan ons mand in. Morgen staat er weer een reis op het programma. Op naar het volgende hotel!