Onze eerste dag in Paramaribo!

25 juli 2016 - Suriname River, Suriname

Beste allemaal,

Nadat wij vroeg wakker geworden en sun- en muskietenproof gemaakt zijn, zijn wij naar het ontbijt gegaan. Vandaag bleek weer eens in wat voor luxe hotel zitten, niet normaal. Bij de informatie hoorden wij ook dat wij omgeboekt zijn. De andere nachten verblijven wij in een wat eenvoudigere accommodatie. Het ontbijt was super en werd geserveerd door dames en heren, nog net niet in het driedelig grijs Hihihi! Bij daglicht zag je wat voor schitterende aangelegde tuin met zwembad aan het hotel grensde! Zowel van het ontbijt als van de tuin hebben wij op een rustig tempo genoten. Vervolgens zijn wij Paramaribo te voet gaan verkennen omdat wij in hartje van de stad een informatiemoment hadden. In vergelijk met Bali en Thailand komen wij hier relatief veel zwervers tegen. Ieder heeft zo zijn eigen verhaal, vertelde onze reisleidster. Zo ligt er voor het reisbureau steeds een Maurice. Cathrin, vertelde zijn verhaal aan ons. Jeffrey kreeg nu direct een hele andere kijk op het leven " buiten" . Met dezelfde Cathrin hebben wij onze reis doorgenomen. Het blijkt dat wij steeds door dezelfde taxi-chauffeur naar al onze bestemmingen worden gereden. Dezelfde dan diegene die ons van de luchthaven af oppikte! Zijn naam is Desmond,. Wel zo prettig dezelfde te hebben. Hij reed ook op een prettige rustige manier!
Enfin, bij Cathrin direct een afspraak gemaakt om op de foto te gaan in Surinaamse kledij. Het is echt een soort van van foto Zwarthoed uit Volendam.
Overigens tijdens onze wandeling naar het reisbureau, kwamen wij onderweg een kaaiman in het wild tegen. Hij lag erg rustig in het water.
Omdat het erg heet was, zijn wij na het informatiemoment terug naar het hotel gegaan, om de visspullen bij elkaar te rapen, en hebben Han en Jeffrey voor het eerst gevist in de Suriname rivier. Helaas niets gevangen. Op aanraden van iemand die wij tegen kwamen hier, zijn wij naar een Chinese supermarkt gelopen om wat ingeblikt vlees en vis in te slaan, wat kan dienen als aas. Een leuke anekdote........ Onderweg vroeg ik aan een mevrouw of ik haar iets mocht vragen. Zij zei eerst goedemiddag, tegen mij. Ik had niet direct door dat zijnmin of meer van mij een " goedemiddag" terug van mij wilde horen. Jeffrey en Han lagen in een kriek. Hilariteit alom!
Maar goed uiteindelijk vertelde zij ons wel hoe wij moesten lopen in de alles verzengende hitte!
Echter na de zonneschijn, kwam er net als gistermiddag een enorme hoosbui. Nu echter met fikse rake onweersklappen. Nu maar in de lobby gevraagd om een taxi te bellen( een gele taxi 1660). Deze laatste zijn te vertrouwen, zo werd er gezegd. Op naar de Hermitage shoppingmall, deze is overdekt, wat wel zo prettig is met dit weer. De taxi-chauffeur vertelde onderweg veel. Zo zagen wij in dit noodweer een man met een hele lang stok lopen. Het was alsof hij polsstok hoog wilde springen. Weten jullie wat de man aan het doen was? Juist, op leguanenjacht. Hij ging de bomen afstruinen op zoek naar levende leguanen. Deze verkocht hij dan op de markt! Bijzonder!
In de shoppingmall bleef het niet helemaal droog, zo erg regende het! Met deze chauffeur af kunnen spreken dat hij ons over anderhalf uur weer zou oppikken. In de tussentijd waren wij in het begin wat winkels aan het bekijken. Echter al vrij snel ontdekte Jeffrey een vestiging van Tomahawk, de outdoor- en hengelsportspeciaalzaak van Suriname! Ik hoef niemand te zeggen dat dit een Eldorado was voor de mannen! Zij werden dan ook bijna als " helden" behandeld. Erg leuk!
Hierna liepen wij nog wat te slenteren, komen wij toch onze taxi-chauffeur tegen. Hij kwam ons een half uur eerder oppikken, of dat mogelijk was? Tuurlijk! Direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om naar de Zonnebloemstraat te vragen. Hier heeft onze overbuurvrouw Rita, in Hillegom, vroeger gewoont. Nummer 27. Eenmaal daar aangekomen konden wij wel netnummer 23 vinden, met daarnaast direct nummer 29. Jeffrey maakte snel wat foto's, waarop er direct 2 jonge vrouwen naar buiten kwamen en een oudere. De taxi-chauffeur wilde uitleggen waarom er foto's genomen werden, maar de dames werden allengs bozer en bozer. De taxi-chauffeur kon alleen nog zijn raampje dichtdoen en weg rijden, echter ook van zijn auto werd direct een foto gemaakt. Hij was er even stil van in de auto....... Maar Rita wij hebben in ieder geval een paar foto's van je oude buurtje, wij horen nog wel of het verhaal voor de taxi-chauffeur een staartje krijgt!
Jeffrey was er ook ietwat ontdaan over. Achter aflach je er wel om.na dit geuren zijn wij heerlijk naar de Indonesische buurt gebracht, om er heerlijk te gaan eten! Het is een buurt van Paramaribo , gelegen direct aan een hele luxe wijk, die aan een soort boulevard grenzen. Een enorm contrast in bestaan zo leek het. De wijk" blauwgrond" lijkt erg arm. Veel kleine huisjes met golfplaten daken, dit in schril contrast met de immens grote villa's. Het eethuisje waar wij gegeten hebben is tot ver in Nederland bekend om zijn javaanse keuken. Het was verrukkelijk ! Aansluitend wederom taxi Hertog gebeld en gevraagd naar taxinummer 21! Ook nu heeft hij ons weer veilig naarons hotel gebracht! Er wordt aangegeven dat je hier als toerist bij het invallen van de schemering en de avond niet meer over straat moet gaan, ook niet wanneer je met meerderen bent! Is niet meer veilig. De kans op berovingen is hier groot. Veiligheid voor alles Hihihi!
Nu nog even in de lobby het verhaal van de dag geschreven. Han heeft 2 roseetjes besteld, zo duur,,,,,,,,,, Wij hebben er met recht van genoten! Straks lekker onze bedden opzoeken. Morgen gaan wij voor 2 dagen het binnenland in. Onduidelijk is of er hier WIFI is, onbekend of ik het blog kan bijhouden, danwel of wij bereikbaar zijn. Wij gaan het wel merken. Voor nu probeer ik een paar foto' s bij te sluiten van het hotel etc.

1. Yvonne:
    Hoi Joost, Han en Jeffrey,
    Fijn dat jullie goed aangekomen zijn.
    Zal wel een lange vlucht geweest zijn! Nu al vol in het avontuur gestort. Lijkt me daar een volledig andere wereld! Jullie hebben al veel gedaan de eerste dag!!
    Veel plezier de komende dagen.
    Liefs, uit een warm Drenthe.
  2. Astrid:
    25 juli 2016
    Veel plezier en geniet van alle indrukken! X
  3. Rita:
    25 juli 2016
    Als ik het zo lees is er veel verandert na 38 jaar!! Zolang geleden was het dat Koos en ik er waren. Ja die hoosbuien kunnen heel erg zijn. Veel plezier in de jungle en ja ons huis in de zonnebloemstraat staat op de foto heel leuk om dat terug te zien is nog steeds hetzelfde genietse .x
  4. Kees van der Kolk:
    25 juli 2016
    Wat een leuke stadswandeling in Paramaribo met waterkoeling
    Een alligator midden in de stad is weer eens wat anders dan een
    zwerfkat. Ik geniet van jullie avonturen. Groetjes Kees
  5. Engel en nel:
    25 juli 2016
    Hallo jongelui, aniek heeft vandaag de computer weer geopend en ook de iPad zodat niet alles hoeft te worden afgedrukt en wij de berichten toch kunnen volgen. ma heeft het verslag al gelezen en ik ga dat zo doen.jeffrey had al op fcbk(hip hè) dat jullie in de rimboe zitten.lezen wel hoe het gegaan is. Groetjes van het thuisfront en voor Jeff een pakkerd vanAniek.
  6. Fiep:
    26 juli 2016
    Wat een avontuur is het,geweldig.