Zaterdag 29 juli

30 juli 2017 - Vinales, Cuba

Goede morgen allemaal,Waar ik gister mee geëindigd ben, begin ik even. In het hele dorp was de elektriciteit uitgevallen . Wat eten betreft kon je alleen koud eten bestellen, neem daar dan eens het feit bij dat ze niet alles wat zij op de menukaart staat, ook daadwerkelijk hebben. In de praktijk hadden ze nu erg weinig te bieden. Maar goed, ook dit is prima op te lossen met wat blokjes kaas, koude sperziebonen en wat koolsla. Na ongeveer 3 uur was het electriciteitsnet weer gerepareerd . De temperatuur was overigens heerlijk afgekoeld .

Vandaag, jawel, de wekker om half zeven gezet. Het lijkt wel of je naar het werk mag. Hihi, ik ging nog net niet op zoek naar werksleutels en mijn naambordje. Om zeven uur ontbijten. Wij werden namelijk om 8.20 uur verwacht bij het toeristenbureau, om een dag naar Cato Levisa te gaan! Hop in de bus. Prima rit gehad. Veel last gehad van overstekende geiten, ossen, varkens en honden. Ook zijn de binnen wegen door de mojotes( de zogenaamde bergen in dit deel van het land) erg slecht geasfalteerd . Veel gaten in de weg. De chauffeur probeerde ze allemaal te vermijden, wat deels lukte. Na ongeveer een uur gereden te hebben door een werkelijk fantastisch gebied, kwamen wij in de haven aan. De Ferry boot lag al op ons te wachten. Drie kwartier gevaren, over een grien, blauw stukje zee. Eenmaal aangekomen konden wij alleen maar beamen dat het een super tropisch eiland was. Het leek wel een bountyeiland. Echt wit strand, strak blauwe lucht en een helder blauwe zee! Na een welkomstdrankje kregen wij uitleg over verloop van de dag. Daarna kon ieder een bedje uitzoeken met een parasol. Maar zoals wij Nederlanders zijn, waren er toch al velen voor het praatje een stoel gaan pakken. Wij visten naast het net. Het bedje was niet zo een groot probleem, wel een parasol voor de broodnodige schaduw. Want wat was het hier ook weer heet!

Maar goed, Eerst maar lekker afkoelen in het water. Hahaha dat dachten wij...... Het water was zo te voelen net zo warm als onze heet water kraan. Het leek een graad of dertig! Desalniettemin lekker! Op een gegeven moment kwam er iemand in  het water aan ons vragen of wij een kokosnoot wilden kopen, om het melk eruit te drinken. Natuurlijk wilden wij dat! Heerlijk verfrissend, om dit in het water te kunnen drinken.

Nadat wij de lunch gebruikt hebben zijn de mannen op de steiger gaan vissen. De steiger waar de boot voor de terugreis lag! Ze hebben zowaar ook nog iets gevangen. Rond vijf uur zijn wij terug gaan varen en aansluitend weer in de bus voor de terug reis naar Vinales! Rond 19.00 uur weer terug. Wij hadden afgesproken om vanavond in onze eigen casa te eten. De eigenaar kookt wel zo verschrikkelijk lekker! Luis is zijn naam! Hij is overdag kok in het restaurant La Cubar,  wat aan de hoofdstraat zit!

Op onze veranda eerst een aperitiefje gedronken. Wij zaten er net, toen wij dichtbij een enorm gekrijs hoorbaar was. Iedereen kwam naar buiten om te kijken wat er aan de hand was! Wat was het geval?? Er werd een varken gewogen. Zij hingen hem in touwen, aan een simpele weegschaal! Tjonge wat een lawaai. Het zielige nu is dat hij nog niet zwaar genoeg was. Hij mort nog even groeien voor dat hij geslacht wordt! Vreselijk! Maar goed dat is het bestaan hier..........vanavond inderdaad heerlijke kip gegeten hier in de casa, de eigenaar heeft de kippen zelf geslacht vandaag! Morgen weer verder reizen naar een volgend adres en avontuur.

Hier in Vinales was het geweldig! !!!!

1. Rita:
    30 juli 2017
    Fijn dat jullie het heerlijk hebben en ook al zoveel verschillende dingen gedaan en ondernomen hebben, ja voor ons dieren lief hebbers blijven dat soort landen altijd moeilijk hoe ze met hun om gaan, fijne tijd verder lfs.
  2. Rita:
    30 juli 2017
    Ik weet niet of ik dit voor dit voor de 2de keer schrijf, fijn dat jullie het zo fijn hebben zoveel al beleefd en ondernomen.ja voor ons dieren lief hebbers zijn dat soort landen hoe ze dieren behandelen altijd moeilijk ,nig heel veel plezier op jullie volgende bestemming liefs.
  3. Kees van der Kolk:
    31 juli 2017
    Hoi familie. Julie zochten avontuur en kreeg dat ook
    onder een tropische zon. Anders was je wel naar Langevelder
    slag gegaan. Ik geniet van jullie verhaal en stuur ze door naar Yvonne.
    Ik kijk al uit naar de volgende uitgave. Veel plezier
  4. Hen fiep:
    1 augustus 2017
    Dat word geen karbonade op je bord maar zo,n kippetje is ook lekker. Wat bijzonder het warme water,hier moet je de kraan er voor open doen.Genieten.
  5. Hanneke:
    4 augustus 2017
    Wat een verhaal weer,indrukken genoeg, het zal zeker mooi geweest zijn op het bounti eiland,dat kennen we hiet niet,ik wacht op het volgende verhaal, leuk om te lezen allemaal.lgr