Eerste dag

27 juli 2017 - Havanna, Cuba

Beste allemaal,

Ik ben dit stukje in het vliegtuig aan het schrijven. Wij zijn met ongeveer een half uur vertraging vanaf Schiphol gevlogen. Volgens de gezagvoerder was het druk rondom Schiphol, dit was dan ook de reden waardoor wij een klein half uurtje moesten wachten. De afgelopen 7 uur zijn goed gegaan. De start ging, wanneer ik naar mijzelf, best goed. Het blijft het minst prettig van het vliegen. Tot nu ook geen noemenswaardige turbulentie gehad. De piloot gaf in Amsterdam aan dat wij half negen Nederlandse tijd zouden landen op Cuba. Nu is het kwart voor zes. Een klein rekening zegt mij dan dat wij al over 3 uur aan de grond staan. Hopelijk krijgen wij nog iets te eten. Jeffrey en Han hebben gelukkig een paar kunnen slapen! Nou tot zover even iets over het vliegen zelf. Vlak voor de landing moesten de stewardessen met een antidesinfectans door het toestel lopen. De Cubaanse autoriteiten eisen dat. Zowel men er verzekerd van zijn, dat alle insecten dood zijn voor dat een toestel aan de grond gezet wordt! Heel apart.

Om half drie zij wij inderdaad op de luchthaven van Havana geland. De landing ging perfect. Toen wij eenmaal aan de grond stonden, konden wij het toestel snel verlaten. De douane en de diverse controles duurde aanmerkelijk langer. Na dit alles werden wij allervriendelijkst welkom geheten door de reisorganisatie . Nu moesten wij nog de euro's omwisselen voor cucs. Dit is de munteenheid op Cuba , voor toeristen. Voor inwoners zijn het cups. In Nederland was ons al verteld dat er een enorme wachtrij voor was. Dit was ook zeker het geval. Direct werden wij met onze neus op de feiten gedrukt, dat geduld een schone zaak is op Cuba!

Enfin eenmaal wat geld op zak, werd de taxichauffeur gewaarschuwd. In een echte oldtimer op naar ons eerste overnachtingsadres, casa Esther in Havana. In een superauto werden wij er heen gebracht. Het was een kort ritje van maximaal drie kwartier. Wij verbaasden ons er over hoe groen het overal was. Kennelijk regent het er regelmatig.

De casa zelf kan je het best vergelijken met een bed en breakfast, met als enig verschil dat je ook warm eten kan bestellen!  Casa Esther zag er perfect uit. Echter de aanwezigen spraken alleen Cubaans. Aangezien wij deze taal niet spreken, krijg je hilarische toestanden. Met handen en voetenwerk zijn wij er uitgekomen. Na de kamer geïnspecteerd te hebben en de koffers neergezet, zijn wij even een hapje gaan eten in de buurt. De buurt kwam bij ons niet over als 1 van de veiligste. Het leek ook wel alsof er dames van een bepaald beroep zaten. Enfin toch ergens lekker gegeten, om daarna vlug weer terug te gaan, om lekker een lange nacht te maken , om vanaf morgen aan een welverdiende vakantie te beginnen.