Het was een dagje rust aan de rvierkust

31 juli 2016 - Suriname River, Suriname

Goedemorgen Nederland,

Wat een lekker dagje was het. Ik doe het nu in de verleden tijd, aangezien jullie nog een verslag te goed hebben van gisteren. Gisteravond echter was het niet te doen in mijn kantoor plaats te nemen Hihihi. De muggen staken je met recht lek, en ook de vliegende grote torren vormden een ware invasie. Vandaar dat ik het nu doe. Bij ons is het nu 7.40.
Enfin gisteren zijn wij vroeg op de fiets gestapt om naar het dorp te rijden. Ware het niet dat mijn band plat was. Jeffrey en Han zijn op een professionele manier op zoek gegaan naar het lek. Zij kwamen erachter dat dit niet het geval was, vandaar alleen maar met het meegekregen handpompje opgepompt. En jawel ik kon weer rijden. In de hitte is alleen al de fiets op zijn kant zetten een hele klus. Eenmaal weer in het dorpje werden wij weer aller vriendelijkst ontvangen. Nu ook de camara meegenomen, dus wij kunnen wat leuke foto's plaatsen.
De hitte was al snel zo erg dat een ieder genoodzaakt was om de schaduw op te zoeken. Er is hier geen zwembad of iets dergelijks. De rivier ga je ook niet voor je plezier in. Er drijft van alles langs. De Surinamers geven ook aan, dat zij alles hierin dumpen. Over Nederland zeggen zij, dat daar teveel regels zijn, en dat hier in Suriname alles mag en kan.
Gied , zelf heb ik veel onder het afdankte gezeten aan de oever van de rivier, daar waar de mannen vissen, en de bootjes vanuit Leonsberg of van de overkant hun passagiers af komen zetten. Onder dit afdakje staat er nog enigszins een klein windje!
Er is een stel met drie kinderen vanuit Aalsmeer, wat hier ook vertoeft. Zij hoorden dat wij voor de middag een lunch gereserveerd hadden. Zij vroegen zich af, of het goed was dat zij ook daar gingen eten. Natuurlijk!
Nadat de mannen weer wat vis uit het water gehengeld hadden, zijn wij rond 14.00 uur vertrokken. De vrouw van de supermarkt reageerde echt verbaasd dat wij op de afgesproken tijd er waren. Hier in Suriname is het heel normaal dat je later komt.
Het eten zelf was overheerlijk. Nu ook weer merk je dat de javaanse keuken hier een grote invloed heeft. Wij hadden schalen nasi, bami, kip en kousenband. Daarnaast allemaal lekkere sausjes. En drinken ging met grote flessen tegelijk. Plastic bekers en bestek, meer heb je niet nodig.
Naast de eetgelegenheid werden wij na de maaltijd, door dezelfde eigenaar gevraagd om achter te komen kijken. Zij waren hier vis aan het roken. Leuk om dit te mogen zien. Hier leven veel mensen van de visvangst,en eten klaar maken voor gasten.
Enfin, al eerder vertelde ik over de enorme hitte. Het kon niet anders, dan dat dat er een tropische bui zou komen die voor afkoeling zou kunnen zorgen. Noe dat gebeurde ook en hoe. Op een wat droger moment zijn wij tussendoor naar Frederiksdorp gefietst. Eenmaal daar aangekomen barstte het los. Het duurde ongeveer een uur. De mannen daarna weer heerlijk gaan vissen. Op een gegeven moment was het zelfs zo, dat er 2 bouwvakkers ook kwamen vissen. Zij hadden alleen een vliegertouw , met haak en wat lood. Binnen 5 minuten haalde er 1 man een giga vis uit het water. Jeffrey dit werd gevraagd om te helpen. Hij zo trots als een aap( in de jungle). Natuurlijk ok balen waarom het hem niet lukte. Hij kreeg van de mannen ook een stuk kippenvel om als aas te gebruiken. Hij is met de mannen tot laat in de avond aan het vissen geweest. Leuk hoor zo met de lokale bevolking!
Han had overdag zijn lood verspilt, en is op zoek gegaan naar een alternatief. Zo kwam hij terug met een gevonden bougie. Dit aan de hengel geknoopt, en vissen maar. Hihihihi.
In de avond ondertussen bij onze kamer, zag Han een vleermuis in de kamer vliegen. De gids van het terrein was hier niet blij mee. Hij gaf aan dit enger en vervelender voor ons te vinden, dan dat er een vogelspin in de kamer zou zitten. Hij ging dan ook op zoek naar de vleermuis. Hij kon hem niet vinden. Ter bescherming voor ons heeft hij op diverse plekken opgesneden knoflooktenen neergelegd . De gids gaf aan dat de vleermuizen, flink kunnen bijten, maar tevens ook veel bloed kunnen zuigen vanuit de mens.
Maar goed, het is en blijft de jungle. Het rare is, dat wanneer je hier bent, dat je het ook allemaal niet meer erg vindt. Het is iets wat erbij hoort.
In de kamers stonk het enorm naar de knoflook Hihihi.
Toch lekker gaan slapen. De volgende dag, zondag, vertrekken wij weer, jammer genoeg, naar Paramaribo . Nu weer voor 1 nachtje, om op maandag met een klein vliegtuig dieper de jungle in te gaan, om op (be) zoek te gaan naar de indianen. Maar goed eerst terug naar de stad. Wij gaan even kijken hoe wij dat gaan realiseren. Ondertussen hebben namelijk het telefoonnummer gevraagd van de bootsman die ons heen heeft gebracht. Leuk om bepaalde dingen op eigen houtje te moeten doen. Zelf ben ik echter weer blij dat wij weer op de juiste plaats van bestemming zijn aangekomen,zo in den vreemden. Goed nou dit was het voor vandaag. Ik zal nog wat foto's plaatsen!

1. Rita:
    31 juli 2016
    Joost het is allemaal zo herkenbaar heerlijk die verhalen ik ga echt terug in de tijd ,nog veel plezier liefs.
  2. Thea:
    31 juli 2016
    Jeetje Joost wat maken jullie mee zeg...
    heel bijzonder allemaal.
    Fijn dat jullie zo genieten.
    lieve groet van ons !!
  3. Engel en nel:
    31 juli 2016
    Hebben het verslag thuis gelezen. Jullie maken ook wel van alles mee. Van poeperij tot gedachte lekkeband hoosbuien enzomeer.Kijken uit naar al die foto,s die gemaakt zijn.Tot et volgende verhaal. De groeten van de thuisblijvers uit Noordwijk.