Vrijdag 28 juli

29 juli 2017 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Goedemorgen of goedenavond allemaal,

Ik weet niet of ik het eerdaags kan plaatsen, vandaar dat ik ook twijfelachtig met de aanhef begin. Terwijl ik nu begin te schrijven rijdt er een paard met wagen langs onze veranda, die koffers van toeristen aan het vervoeren is. Het heeft zijn charmes, maar tegelijkertijd besef je nog weer eens , hoe goed wij het hebben als gezin, maar ook goed alles in geregeld is. Wij zitten in een super leuke casa, in een bijzondere wij k van Vinales. Het is super om te slapen bij Cubaanse families. Er komt van alles voorbij, kippen, hanen, varkens en bijvoorbeeld cowboys te paard! In dut geval vaak compleet met zweep of lasso. Je waant je echt, ik weet niet hoeveel jaar terug in de tijd. Over cowboys gesproken......

Ook wij waren dat vandaag. Vanochtend eerst een koningsontbijt gekregen, op het dakterras! Vers fruit, wentelteefjes, pannenkoeken , vers sap, stokbrood met kaas en ham. Het kon niet op! Voor het eerst een lekker kopje thee erbij. Thee lijken ze minder te kennen. Daarentegen is er koffie in overvloed. Om 8.45 uur moesten wij bij het toeristenbureau zijn in de hoofdstraat van Vinalez. Van daar uit gingen wij voor ongeveer 15 minuten lopen, achter een cowboy aan. Aan het einde stonden de paarden, beschut onder de bomen, te wachten op ons toeristen. Alle paarden waren opgetuigd met zo een echt rodeo zadel, en touwtjes als teugels. Bij het kiezen van paarden werd er beken naar lengtes van personen. Het was een grote groep, die uiteindelijk begeleidt werd door 2 echte cowboys. Hop daar gingen wij, op naar de tabaksvallei. De paarden transpireerden net als dat wij deden. Ik moet jullie eerlijk zeggen, dat ik niet alleen van de warmte transpireerde. Joh wat een avontuur op zo een beest. Prachtige uitzichten hadden wij! De paarden leken goed verzorgd. De echte cowboys, leken echt uit een film gestapt te zijn. Na ongeveer een uurtje gereden te hebben, kwamen wij bij een plek aan waar wij af konden stappen. Jeffrey en Han zo altijd erg lenig, maar Joost had er meer moeite mee.

Hier kregen wij als verrassing uitleg over sigaren. Mais en tabaksvelden wisselen elkaar af. Een half mais, en het andere half jaar wordt er tabak gekweekt. Wij reden in het nationale park, waar gemotoriseerd verkeer niet mag! Alles wordt nog geoogst met ossen. Natuurlijk hebben wij daar een sigaar in onze mond gehad.

Met dat ik dit allemaal schrijf, hebben wij te maken met een enorme onweersbui. Nu valt ook alle stroom uit. Lachu. Yvonne dit is wat voor jou om mee te maken. Alle inwoners zijn naar binnen gegaan. Wij nu ook. En wat valt er veel regen, nu weten wij eindelijk waarom het zo groen is Hihihi. De airco is ook uitgevallen de hitte voel je gelijk!

Weer even terug naar het paardrijden ........

Na uitleg over sigaren, kregen wij ook nog uitleg over de koffieplantage. Dat proces hebben wij ook op Bali gevolgd.

Na wat gedronken te hebben stegen wij weer op, om te paard onze weg terug aan te vangen. Dezelfde weg terug! Onderweg hadden de paarden wat verkoeling, doordat zij door een soort van plas konden lopen. Het paard van mij leek dit wel even prettig te vinden. Hij snoof tenminste iets. Aan het eind van deze trip, konden wij zeggen dat wij ongeveer 2 uur bij elkaar gereden hebben. Door de droogte  zagen onze kleren er niet meer uit, en na het afstappen leek het alsof het paard nog steeds tussen onze benen zat. Wat zullen wij stijf zijn morgen. Vandaar dat wij op de terug weg een dagtrip voor morgen hebben geboekt, bij het plaatselijke boekingskantoor. Even verkoeling opzoeken op een tropisch eiland, hier ongeveer 1 1/2 uur rijden hier vandaan.

Na dit geweldige avontuur hebben wij met een aantal Nederlanders hier aan de hoofdstraat

gegeten. Daarna heerlijk onder de douche gegaan, om al het stof af te wassen! Nu het blog aan het schrijven, onder het genot van een wit wijntje. Deze heeft Han in een supermarkt hier kunnen kopen! Heerlijk!

Onderwijl hebben wij nu nog geen stroom. Alles loopt boven de grond, vandaar dat het snel geraakt kan worden. Het lijkt echt een serieuze bui. De  straatjes en alles overstroomt! Het zal vast voor hier normaal zijn!

1. Kees van der Kolk:
    29 juli 2017
    Goede morgen vrienden. Het zal je maar gebeuren
    dat je twee en een half uur op een paarden biefstuk
    rondtoert. Wat beleven jullie veel dingen die wij in
    Hillegom niet hebben. Ik geniet van jouw verhaal.
    Dank je wel en groeten van Kees
  2. Astrid:
    29 juli 2017
    Wat een heerlijke dag hebben jullie achter de rug, vol met avontuur.....en vandaag lekker relaxen op een tropisch eiland Living the good life......
  3. Lida:
    29 juli 2017
    Hahaha paardrijden , wat zullen jullie stijf zijn, maar wat een beleving hè,weer genoten van je verslag xx
  4. Hanneke:
    29 juli 2017
    Wat een avontuur weer, ik zie het voor me, zeker dat afstappen van het paard,ha ha, maar komt goed hoor,zo te lezen maken jullie heel veel mee, wat een indrukken.
  5. Andrea:
    30 juli 2017
    Leuk op een paard......hahaha
    Geniet van al jullie belevenissen xxx
  6. Kees Janneke Marc Maurits:
    31 juli 2017
    Wij hebben na 3 dagen weer wifi.... en kan ik je reisverslag weer lezen! Wat maken jullie leuke en bijzondere dingen mee!! Een heel andere wereld! Lfs van ons aan jullie 3!
  7. Hen fiep:
    1 augustus 2017
    Geweldig onze buren zijn cowboys ,dus dat word een western op.watzien jullie veel! Geniet maar lekker.